Fregatten Jylland bliver ikke kampklar med den røde finanslov

Den socialdemokratiske regering og de røde støttepartier har med finansloven valgt ikke at prioritere Fregatten Jylland.

I Venstre havde vi ellers sat penge af til og håbet på opbakning til, at der kunne findes midler til den planlagte renovering af Fregatten. For Fregatten er ikke blot et rigtig godt museumsskib, der formidler og forklarer om livet ombord på en af Danmarkshistoriens vigtigste fregatter. Der er trods alt tale om et af verdens længste bevarede krigsskib bygget i træ.

Skibet er et vigtigt historisk monument som vi bør bevare. Dette var også Thorwald Staunings holdning da han i 1934 besluttede at fregatten skulle bevares og renoveres. Derfor er jeg enormt skuffet over både støttepartierne og regeringens prioritering. Venstre mener det er en klar fejl, at Fregatten Jylland ikke får en større bevilling og gerne en der gør, at økonomien omkring Fregatten Jyllands økonomi er sikret mange år ud i fremtiden.

Fregatten står nemlig midt i en gennemgribende renovering af skibet. Det siger sig selv at en renovering af et træskib skal bruge en stor del tømmer, og med de stigende priser på træ kan regningen ende med at blive markant større. Det er blandt andet derfor at vi i Venstre i vores finanslovsudspil har prioriteret at give Fregatten Jylland et økonomisk løft. Kulturlivet skal naturligvis være levende, men det er mindst ligeså vigtigt at vores historiske og velfungerende museer i Østjylland kan levere spændende og indsigtsfulde museumsoplevelser. For at det kan ske kræves det naturligvis, at Fregatten Jylland fortsat er indbydende og flot at besøge, så der kan bruges tid og kræfter på at skabe de gode oplevelser for besøgende. Derfor er vi også ærgerlige over at regeringen og støttepartierne nu vælger, at se bort fra en af de store og vigtige attraktioner i Østjylland. Vi håber stadig at regeringen og støttepartierne måske i sidste time vil kigge på vores forslag, og skabe sikkerhed for at renovering af Fregatten Jylland ikke skal trække økonomiske spor langt ud i fremtiden.