Venstres Transportordfører til Randers for kamp for dansk togproduktion!

Mandag havde det lokale folketingsmedlem, Michael Aastrup Jensen og borgmesterkandidat, Claus Omann Jensen fra Venstre inviteret Venstres Transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen til Randers på besøg på Bombardier i Randers, det tidligere Skania.

Anledningen var et ønske om, at vise Transportordføreren nødvendigheden af, at man fortsat kunne have togproduktion i Randers og dermed Danmark, så man forhåbentlig kunne slippe for fremtidige togskandaler som med IC4 toget.

På Bombardier fik de tre venstrefolk et indblik i en virksomhed, hvor der i de senere år er skåret helt ind til benet. Tidligere har Bombardier i Randers haft 1200 medarbejdere, men det antal er i dag reduceret til 50 ansatte. Det ærgrer Michael Aastrup Jensen, da der under hans borgmesterperiode var flere hundrede ansatte hos Bombardier i Randers.

"DSB har taget meget af det servicearbejde, som Bombardier tidligere lavede, og jeg vil derfor forfølge sagen i Folketinget, så vi kan arbejde for, at noget af det arbejde kan blive udliciteret – til gavn for blandt andet Bombardier og Randers. Det er en skam, at udviklingen er gået sådan, for Bombardier er en vigtig virksomhed for Randers og for hele Danmark, for hvis vi mister Bombardier, så mister vi al vigtig togproduktionsviden i Danmark” Udtaler Michael Aastrup jensen

I Bombardiers haller hvor der tidligere har været arbejde nok, var der næsten tomt og opgaverne er få. Derfor var Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen også klar i mælet:

”Når vi har større nationale togprojekter, så bør vi stille krav om, at danske virksomheder bliver medproducenter. Blandt andet Bombardier i Randers kan noget andre virksomheder i verden ikke kan, hvorfor de selvfølgelig ikke skal forbigås. Derudover ligger de inde med en specialviden på området, som er til gavn for den danske togproduktion”

Selvom antallet medarbejdere har været faldende igennem de sidste mange år, så giver Bombardier ikke op. De har lagt en ny strategi, som skal vende udviklingen – og det ser borgmesterkandidat, Claus Omann Jensen, positiv på:

”Det var meget opmuntrende, at Bombardiers nye strategi er at satse på Randers som centrum for firmaets nye strategi i Danmark. Det er opmuntrende, at selvom der er krise, så forsøger man at tænke nyt og anderledes for at vende udviklingen, det giver håb om mange nye arbejdspladser i Randers.”

Ligesom Bombardier har taget arbejdshandskerne på for at vende udviklingen, så lovede Kristian Pihl Lorentzen de to lokale venstrefolk, Michael Aastrup Jensen og Claus Omann Jensen, at holde den tætte kontakt, så man forhåbentlig kunne sikre, at Randers i fremtiden blev en togby igen.




 

Tilmeld nyhedsbrev