På hold med passagerer og pendlere

Det giver anledning til undren, når Maja Panduro og Rasmus Prehn i et debatindlæg 25. januar skriver, at Venstre »er imod hurtigere tog og den solidariske finansiering«. I debatindlægget »Ny togaftale kommer til at koste tusindvis af job« 18. januar gjorde jeg det meget klart, at Venstre går ind for hurtigere tog og bedre infrastruktur, men at regeringens togaftale ikke er svaret, da den koster danske arbejdspladser og er usikkert finansieret.

 

I Venstre har vi tidligere bevist, at vi er i stand til at gennemføre togaftaler, der ikke koster job, og som bygger på solid finansiering i finansloven. VK-regeringen øremærkede over 60 milliarder kroner fra Infrastrukturfonden til forbedringer af kollektiv trafik i Danmark og skabte derfor et langsigtet fundament for en velholdt, sikker og effektiv kollektiv transport.

Regeringens såkaldt historiske aftale bygger på et vaklende økonomisk fundament, der vidner om uansvarlig politik. Finansieringen af regeringens togfond bygger på usikre prognoser om stigninger i olieprisen og beskatning og går på kompromis med danske arbejdspladser og vækst.

Regeringen har selv beregnet, at Togfond DK mangler næsten 2,5 milliarder kroner i 2020, da olieprisen ikke stiger, som regeringen forventer. Samtidig beskatter man de danske nordsø-arbejdspladser med 28,5 milliarder kroner.

Hvis nogen er imod den »solidariske finansiering«, må det derfor være regeringen. Midlerne til Togfond DK er taget direkte fra de danske nordsø-arbejdspladser og truer derfor ikke alene borebisserne men også de mange relaterede danske erhverv som metalarbejdere, maskinmestre, ingeniører og lastbilchaufføren. Samtidig jager regeringen arbejdspladser og investeringer væk fra Danmark ved at gøre det endnu dyrere at investere i Nordsøen.

Det er også dybt foruroligende, at regeringen mangler at finde cirka 10 milliarder kroner til at købe de 45 nye togsæt, som er nødvendige for at realisere timemodellen.

I Venstre kan vi ikke støtte op om regeringens uansvarlige og populistiske togaftale, der kommer til at koste job i hele landet. Det er derfor Venstre, og ikke regeringen, der er på »hold med danskerne, passagerne og pendlerne«.

Tilmeld nyhedsbrev